Wednesday 30 November 2011

Tersedak susu...

Base on true story ni tau...
terjadi pun hampir setahun yang lalu..
tapi tetap ternampak-nampak lagi...
semuanya saya yang alami sendiri...
tetiba leh teringat and nak share ngan uols semua... 
kejadian ni terjadi bukan kepada anak saya...tapi kepada anak saudara...
iaitu anak kepada adik saya...ketika tu adik saya masih lagi dalam pantang...
dan si kecik saya sudah pun berumur 2tahun lebih...
pada malam kejadian...tinggal saya, si kecik, adik saya..dengan anaknya saja kat umah...
kebetulan...abah ke surau..ma dan adik ipar saya keluar men cari makanan...
dalm kul 8 lebih...lepas saya tidurkan si kecik...dan setelkan mana yang wajib..
saya ke ruang tamu...ketika tu adik saya tengah susukan babynye...
menggunkan botol susu...di ajarkan awal..sebab fikirkan nak tinggal kan umah pengasuh...
baby nye di pangku...tiada yang salah..dengan caranya..
tetapi dengan tidak semena-mena..baby nye tersedak....
adik saya balikkan...di tepuk perlahan belakang babynye...tapi masih lagi tersedak2..
dan saya yang melihat..terasa tidak sedap hati...saya terus mendukung...dan balikkan dan 
saya lihat..sudah keluar susu dari hidungnya...masyaAllah...tanpa fikir apa2..
saya terus ke bilik..ambik..kunci kereta..dan beg duit...
belum lagi saya katakan apa2 kepada adik saya..
sehingga adik saya perasan keadaan saya yang terkocoh-kocoh....
terus bertanya kenapa...? sebab dia seakan kebingungan..melihat saya mendukung baby nye...
terus saya cakap..."kena g spital ni ayu...aqeef dah nak biru...bayangakn..mcm mn perasaan saya ketika tu
terus di pandu kereta..si kecik saya yang sedang tidur...di pesan kepada jiran saya..yg mampir
ke rumah setelah di panggiil...hanya tawakal yang saya mampu lakukan...
tanpa fikir apa2...terus laju kereta saya gerakkan...di pasang signal kecemasan
agar memudah kan perjalanan kami ke hospital ketika itu.....
alhamdulillah...syukur..perjalanan di mudah kan.....tidak timbul masalah lain...
sepanjang perjalanan...hanya kelu lidah....cuma di pesan kepada adikku..agar
terus di panggil nama anaknye...tapi hanya diam...dan saya menyuruh adik saya...
menyedut hidung bayi nya....dan syukur bayinya seakan terbatuk dan tersedak.....
mungkin tanda rongga nafas nye sedikti terbuka....apabila sampai saja di kawasan kecemasan
terus di turun kan adik saya....sementara saya mencari pakir yang lebih ok...supaya '
tidak mengganggu perjalanan sapa2 di situ...setelah itu..saya menuju..ke bilik kecemasan..
sayu hati melihat adik saya..menggogoi menangisi saat itu..
sementara anaknya sudah di bawa untuk tindakan awal....di balik tabir tanpa kami tahu apa yang
para doktor lakukan....agak kecoh di lihat pada saat itu..hanya doa yang mampu kami lakukan..
dan saya ada riak bimbang di hati bila teringat kan si kecik saya di rumah...
harap elok lah semuanya...mungkin abah  pun sudah pulang.....saya dan adik terus menunggu..
ma dan adik ipar saya sampai dlm keadaan terkocoh-kocoh..kerana bimbang....
dan doktor hampir kepada kami....nasib masih lagi berpihak kepada kami
kerana awal membawa ke hospital....walau pun susu tidak masuk ke paru-paru
tetapi bayi itu sudah kekurangan oksigen.....ya Allah...syukur pd satu keadaan tetapi bimbang untuk
keadaan yang lain juga...saya terpaksa pulang..kerana hati ini mula bimbang bagaimana
keadaan si kecik di rumah...mereka tinggal...dan adik saya bersama bayinye
di tahan selama seminggu...alhamdulillah...aqeef sihat hingga sekarang
dan akan menjadi abang tidaklama lagi.....dan aqeef pun jadi rapat dengan saya Aciknya..
hehehehe..kalau pulang ke kampung...akan tidur bersama saya..siang dan malam..
seakan saya sudah beranak dua..eceheceh..hihi...dan tujuan saya ceritakan
semua ini..untuk ikhtibar bersama...walaupun semua ciri-ciri keselamatan sudah kita
buat...seperti tidak baringkan sewaktu penyusuan..tetapi malang seperti ini tetap boleh berlaku
yelah...semua sudah tuhan tentukan...cuma kita jangan lah panik...
walaupun sebenarnya..memang cuak yang amat....
oklah...ambik lah yang elok untuk iktibar bersama..
see u next entry ok...daaaaaaaaa......

ini lah orang nye..hehehehhe



2 comments:

  1. adoii nani baca pon dah rasa cuak..cane la yang mengalaminye..kdg2 tgk ayra tersedak pon mmg cuak..wpun anak kte dah pandai pegang botol sendiri ttp nak kena pantau jugak kan ?huhu

    ReplyDelete
  2. tu lah kan...ifa pun ms jadi tu..tuhan je yg tahu..dan bila ingat blik...mmg xth nk ckp apa..bila bc kat paper tntg kes mcm2 ni kan.... ntah lah...sbb dh penah alami sndri...kdg xde yg salah dh...nk jadi gak..apa kite boleh buat kan...ermmm...oklah..kim salam kat si kiut ayra..hehehehehe

    ReplyDelete