Tuesday 3 January 2012

4 tahun

Tapi tetap gelaran si kecik kan..hehe
tahun 2012..sudah 4 tahun..tapi kalu ikut kan bulan 
kelahiran..belum lagi cukup 4 tahun..yelah bila dah besar
tidak lagi di kira 3 tahun 6 bulan..hanya merujuk pada tahun..
bila dah masuk ke empat tahun ni...memang lah macam2
karenah yang saya kena hadapi dari si kecik ni..
dengan mulut nye ya ampun banyak nye tanya..
dengan akal nye yang banyak sungguh helah...
tapi dialah pengubat duka dan lara hati ibu..
tidak di nafikan..kadang kala..karenah nya..boleh hati ibu ni gundah..
tapi ini lah yang biasa kita dengar...
"nanti dah ada anak sendiri baru kita tahu macam mana"
betullah setelah melalui...yang Allah permudah kan lah urusan aku dan dia..
kadang2 bimbang melihat isu2 yang melibatkan anak2 zaman sekarang...
dugaan besar kan ank zamn dulu dan sekarang memang jauh berbeza...
jangan lah di banding kan....tapi cara dulu tetap boleh kita terapkan tapi
dengan pendekatan yang berbeza...kerana pendedahan anak2 kita sekarang
amat lah berbezakan ??...tengok lah dengan teknologi...cerita2 di Tv
macam 2 lagilah...sebagai ibu..sememang nya ada batas yang cuba saya dengan my hubby
terapkan untuk si kecik..tapi sejauh mana tegaskan kami kan..
secara tanpa sedar sebenarnya..si kecik saya memang sudah ada jadual tak rasmi
dalam seharian keadaan nya...ermmmmm....tanpa di sedari apa yang
saya terapkan sudah menjadi kebiasaan..dan mesti di ikuti oleh si kecik.
takpelah janji tidak terbeban..kerana semua berlaku dengan kerelaan..kerana si kecik yang
akan meminta untuk berbuat begitu...kadang kala bimbang juga..
tapi kita yang tahu..apa yang terbaik dan cara macam mana yang terbaik untuk
kita bentuk dan latih anak2 kita kan...insyaAllah...cara kita semua mungkin berbeza..tapi
niat tetap sama..mahu yang terbaik untuk anak2 kita kan...macam mummy etie
katakan..entah lah..kadang2 termenung jugak saya sejenak..harap tiada salah lah
dalam saya mendidik si kecik ni..kerana..kalau di izinkan Allah..panjang umur kami berdua..
jauh lagi perjalanan yang akan kami tempuh...biarlah tuhan sentiasa beri petunjuk pada apa
yang saya lakukan...dalam semua perkara hendaknya..insyaAllah....amin
menjangkau 4 tahun ni...niat untuk hantar ke sekolah tu ada..tapi belum di putuskan..xpelah
kalu tidak pun..boleh juga saya jadi cikgu garang kat umah..heheheheh....
kelebihan mungkin sebab saya surirumah..untuk yang bekerja..no choice la kan..
dan cabaran yang paling mencabar bagi saya antaranya ialah...bila arahan
yang saya bagi..di jawab dengan helah..atau pertanyaan...aduhh..pening pikir ayat nak terang kan balik..
contoh.."nadzif kena habiskan nasi ni..tak baik..nanti nasi nangis..kesian je"
si kecik jawab "mana ada nasi boleh nangis..nasi bukan ada mata"
errkk...aduhaiii....panjang lebar plak kita nak terangkan..xpelah...
senang2..ibu yang habiskan nasi tu..haaaaa kauuu.....adoiiii.....:P
pastu kalau saya tinggikan sikit suara sebagai memberitahu yang ibu tidak
bersetuju dengan apa yang dia lakukan..pasti si kecik akan berkata..
"ibu xbaik tau cakap macam tu..nanti kepala ibu pening..sebab ayah cakap..kalu kita marah2
kepala boleh pening"
ermmmmm..........kan..so dengan semolek ayat ibu akan bagitahu kenapa ibu meninggikan suara
barulah dia akn cakap..ooo...ok...nyeihhhhh....gitu lah ayat yang buat ibu nak tergelak..
takpelah pelan2..kita gayuh la..dalam nk jadikan yang terbaik..sabar adalah kata kunci...
kena cari ilmu sekoyan la kalu nak jadi ibu yang the best...baca buku..google..baca blog..tengok pengalaman
kawan-kawan...ecehh..konon..padahal..kalu google tu..cari pasal gosiip je...
wakakkakakakaka....tak pun buka utube...hahahahahahhah....itu sampingan je pun..
yang bab serius kita serius la kan..kalu serius je..memang tension la jawab dia..
berharap dengan sesi berblogging ni kan..blog walking blog2 mummy2..leh dapat banyak tips..
walau pengalaman yang di lalui berbeza..tapi pasti ada yang boleh kita buat ikhtibar dan jadikan
ilmu...semoga kita sama2 pertingkatkan apa yang kurang pada diri sendiri dan tambah
apa yang patut..biar limpah jangan kurang ilmu di dada..amboiiiiii...ayat...:P
saya doakan yang terbaik untuk semua jugaklah dalam bab mendidik anak2..
dan semua apa yang bakal kita lalui...insyaAllah......
sama2 ambik yang baik...okeyy....love u ols..daaaa
adios..x0x0....

si bolat saya..hehehe....macam2 je kalu nk ambik pose dia
muka nakal dia...sokmo gini...kene cakap senyum elok2
baru nk posing okehh..haishhhh...
aksi bila di surh duduk diam2...
alahaii senyum paksa....hehehehehe
counting with ayah..:)



No comments:

Post a Comment