Tuesday 25 October 2011

Usah bersedih....

Kita selalu bertanya pada setiap peristiwa atau musibah yang menimpa tanpa menyedari setiap persoalan yang di ajukan itu telah di jawab dalm Al-quran.

Kita sering bertanya : Mengapa aku di uji..?
Qur'an menjawab : Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan di biarkan dengan hanya berkata " kami beriman"..sedang mereka tidak di uji (dengan sesuatu cubaan) Dan demi sesungguhnya..!kami telah menguji orang-orang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian),nyata apa yang di ketahui oleh Allahtentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang di ketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.." (surah Al-Ankabut ayat 2-3)


Kita sering bertanya : Menagpa aku tidak dapat apa yang di idamkan..?
Qur'an menjawab : "kamu di wajibkan berperang (untuk menetang pencerobohan) sedang peperangan itu perkara yang kamu benci ; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya". (Surah Al-Baqarah ayat 216)

Kita sering bertanya : Mengapa ujian seberat ini..?
Qur'an menjawab : "Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya oleh nya. Ia mendapat pahala kebaikkan yang di usahakannya,dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang di usahakannya.(mereka berdoa dengan berkata): "Wahai tuhan kami..!Jangan lah engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! jangan lah engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami ! Jangan lah Engkau pikul kan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkan lah kesalahan kami, serta ampunkan lah dosa kami,dan berilah kami rahmat kepada kami.Engkau lah penolong kami; oleh itu,tolonglah kamiuntuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". (Surah Al-Baqarah ayat 286)

Kita sering bertanya : Mengapa rasa kecewa..?
Qur'an menjawab : "Dan janganlah kamu berasa lemah ( dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yangmenimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan ) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman." (Surah Al-Imran ayat 139)

Kita sering bertanya : Bagaimana harus aku menghadapi semua ini..?
Qur'an menjawab : "Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang ; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk." (Surah Al-Baqarah ayat 45)

Kita sering bertanya : Kepada siapa aku perlu berharap..?
Qur'an menjawab : "kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad); "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak di sembah), melainkan Dia; kepadaNYa aku berserah diri,dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar." (Surah At-taubah ayat 129)

adios..x0x0

No comments:

Post a Comment