Thursday 13 October 2011

mendidik anak

Semua ibu bapa inginkan anak2 mereka menjadi anak2 yg soleh dan solehah.
Dan saya ibu kepada seorang cahaya mata..sekarang usia sudah menginjak 3 thn lebih...
sudah punyai ragam yg pelbagai...sudah pandai marah, merajuk, mengamuk...dan pelbagai olahan emosi
yang di tunjukkan kepada saya selaku ibunya...kadang kala..boleh membuat ibu ini berdiri tegak mcm 
tugu negara, sebagai amaran kepadanya..apa yg di lakukan itu...ibu tidak setuju..
sementelah saya adalah suri rumah sepenuh masa...jadi 24 jam, 7 hari seminggu, 365 hari setahun..
saya dan dia...kadanag kala,sebagai manusia biasa, ragam itu buatkan hati ini sedikit rawan...
tapi itulah hakikat tugas seorang ibu...sabar, sabar dan terus bersabar..
pelbagai cara dlm mendidik anak2 kan...
setiap org punya cara yg tersendiri..tiada yg betul dan tiada yg salah...
dengan usia si kecik baru menjengah 3 thn..pukul mungkin bukan jln yg terbaik..
tapi kadang kala..kena ketam juga jarang2..sebab geram...hehe..
tapi banyak nya..saya akan cuba bercakap...dan mengharap dia akan faham..
walau berulang2...berulang2 perkara yg sama..
saya akan terus cakap, cakap dan cakap...
dan dalam pada itu doa juga harus di sertakan...dalam solat 5 waktu..sentiasa saya memohon.
jadikan anak ku ini..anak2 yg soleh...yg boleh menjaga ibu dan ayah kelak...
antara ayat2 yg saya amalkan ialah :

*Surah Al-Fatihah (1 kali)
*Ayat Kursi (1 kali)
*Surah Al-Insyirah (1 kali)
*Surah Toha ayat 1-7 (1 kali)
(tiup di ubun2 anak)

sama2 lah kita berdoa,supaya apa yg kita inginkan termakbul...insyaAllah...
kita sama2 kongsi apa yg kita lalui...dalam mendidik anak2...
sebab tidak akan sama apa yg kita lalui dengan apa yg orang lain lalui...
Love uols...daaaaa..........

adios...x0x0

No comments:

Post a Comment