Saturday 15 October 2011

Keinginan...luahan..rasa dan taat......

4 perkara yg menjadi fokus kita dalam kehidupan.....pelbagai maksud boleh di huraikan dengan setiap satu..pelbagai orang pelbagai olahan maksud.....masing2 ada pendapat bersesuaian dengan life masing2... begitu juga saya....bagi saya.....saya ada keinginan......ada juga luahan rasa yang ingin saya kongsi dan ingin orang lain tahu....saya juga punya rasa...pelbagai rasa...sedih...suka...duka....dan saya perlu taat sebagai hambaNya dan  juga perlu taat pada apa jua arahn dari suami selagi tidak bertentangan dengan hukkum syarak.... 

Keinginan.........saya juga seperti wanita lain..yang ingin bekerjaya......ingin punya duit sendiri..ingin keluar bekerja..berpakaian cantik setiap hari...ingin punya ruang masa sendiri.....tapi apakan daya keinginan saya mungkin terhalang kerana..yes...betul.....my hubby...tidak memberi kebenaran untuk saya keluar bekerja....kadang kala sedih di hati..melihat kawan2...punya kerjaya masing2....punya jawatan.....tapi saya hanya di rumah.....tidak beruntung kah saya....tidak bahagiakah saya.....tidak berduit kah saya...tidak terjamin kah masa depan saya kalu saya tidak bekerjaya......tetapi my hubby selalu katakan pada saya...kenapa perlu kita berprangsaka buruk pada apa yang Tuhan sudah rancang kan pada kita......kenapa perlu fikir..."kalau2 apa 2 terjadi untuk masa depan.."......apa jua terjadi telah tuhan tentukan.....kalu sudah begini jalan yang tuhan tentukan untuk kite....redha..dan terima seadanya.......terlalu byk keinginan dalm hidup....tetapi tidak semua keinginan kita dapat kita capai....ya Allah...bentuk kan lah hati ini....untuk menjadi hambaMu yg redha atas semua urusan yang telah kamu tentukan dalam hidup aku...."..amin...

Luahan....tiap dari kita punya luahan rasa yg berbeza..punya luahan emosi yang lain dari orang lain.....begitu juga saya....perlu mencari tempat untuk meluahkan apa jua yang terbuku dalam hati....perlu ada tempat untuk luahan itu di sambut dengan kata2 nasihat..kata2 semangat....kata2 doa....berkongsi suka duka.....di sini di blog ini juga luahan saya di luahkan.......sebahagian rasa mampu di terbitkan.....kerana tidak semua luahan itu..mampu di terbitkan melalui kata2....

Rasa......rencah kehidupan.....pasti ada pelbagai rasa yang hadir...dan pasti memberi kesan kepada kehidupan kita seharian....ekspresi akan terluah..mengikut rasa....rasa lemah..rasa kecewa...rasa putus asa....pelbagai lagi rasa yang akan memenuhi setiap ruang lingkup kehidupan kita...

Taat......sebagai hambaNya...taat lah..lakukan lah semua suruhanNya....hindarkan apa yg di larang.....
dan taat lah pada suami mu..kerana itu lah juga penentu di mana kamu nanti....amin...

Keinginan..luahan..rasa dan taat.....di olah menjadi satu...dan menerbitkan ekspresi yang pelbagai..dan akan meletakkan apa yang menjadi keutamaan dalam kehidupan....MEMYSELFANDI......

2 comments:

  1. salam perkenalan.. sabar ye sis.. kadang2 apa yg tuhan tentukan utk kita ada hikmah disebaliknya.. apa2 pun.. mesti mempunyai kebaikan yg tersurat yg sis tak namapk bila sis tak bekerja.. ..

    ReplyDelete
  2. salam perkenalan untuk cikgu azrine...betul tu sis...kita kena liaht yg positif dlm apa jua yg berlaku.....hikmah tu yg kadang kala kita sukar nk lihat danterus menerus kita akan rasa hampa....tapi kita kena ajar hati..supaya belajar redha....dan betapa besra nya pahala yg kita dpt...bila kita terima semuanya dengan hati yg ikhlas...pasti ganjaranya lebih besar kelak....tq...

    ReplyDelete